Fremtiden for vinbranchen - vinhandler 2.0

Introduktion

Vin er et af de få konsumprodukter sammen med brødbagning, der rent udviklingsmæssigt og produktionsmæssigt har kørt i det samme spor siden før Kristi fødsel.

Selvfølgelig er teknikkerne blevet meget mere avanceret undervejs, men essensen er den samme. Fermenteret druesaft. That’s it.

Der er sket meget fra forbrugernes side, når det gælder lysten til at suge viden til sig. Hvis vi kigger 30-35 år tilbage, fandtes der for de fleste danskere rødvin, hvidvin og rosé.
Det var de færreste, der gik i dybden og nørdede producenter, fremstillingsmetoder, årgange og druer. Men i løbet 2000’erne skete der en folkebevægelse.
Kaffebarer dukkede op, vinbarer åbnede, økologiske varer fandt vej på hylderne, ligesom små nicheprodukter også gjorde det.

Økologien kom og delte vandende for forbrugerne. For nogle var det en selvfølgelighed og det oplagte valg, når man handlede.
For andre var det et pr. stunt. Hvor vil jeg hen med det?
Jo alting kræver tilvænning. I dag er økologi ikke længere et tabu men et allemandseje.

Alt dette har ændret forbrugernes adfærd og åbnet op for hidtil usete muligheder.
Hvad end man har lyst til nyristede kaffebønner fra et mikroristeri på Mols eller en naturvin fra Slovakiet så er det nu muligt.
Den stigende globalisering har gjort at, hvor vi førhen var tilfredse med de ting, vi havde til rådighed, har vi nu et stigende behov for at afdække nye muligheder, smage, dufte, produkter og trends.

Det har betydet, at vi som importører også har ændret os. Der holdes ekstra øje med tendenser, og hvad der rører sig.
Det har skabt et øget fokus på supermarkederne, så der nu er uddannede sommelierer i de store Meny-butikker. Som guider og fortæller dig alt, hvad du vil vide.

Forbrugerne vil altså vide mere i dag end tidligere både når det handler om fysisk at få input om vinene i butikkerne men også hjemme i privaten.

Vivino er et godt eksempel. Vivino samler info om vinene og giver mulighed for at få viden direkte i hånden på forbrugeren nu og her.

 

 

Virtual reality

Men kan vi gøre endnu mere? Kan vi rykke grænsen for jer som forbrugere i forhold, hvad der er muligt at præsentere jer for i købsøjeblikket?
Hvis vi tager et kig på USA, så er der allerede en håndfuld vinbutikker, som har taget hul på netop dette.
De har fået opsat Virtual reality-briller, så man på et splitsekund kan stå nede hos producenten og blandt andet få en guidet tur i vinproduktionen. 

Virtual reality er på lidt over et årti gået fra at kræve monstrøs computerkraft, for overhovedet at kunne virke, til at kunne virke ved hjælp af smartphones,
til nu at kunne køre ”alene” bygget ind i sit eget hardware. Det har åbnet dørene for, hvad der nu er en realitet fremfor noget fra en sci-fi film.

Hvordan kan det så bruges i forbindelse med vinen verden?
Forestil dig som tidligere nævnt at stå med et glas vin i hånden hos din favorit-vinforhandler og kunne vælge at besøge producenten bag netop den vin.
Interagere med ham eller hende og tjekke vinkælderen ud i samme ombæring. Måske vil du også se, hvordan høsten foregår?

Derudover er det blevet mere almindeligt at have et briller til virtual reality i hjemmet.
Med Apple’s Vision Pro og Meta’s Quest-serie på markedet virker det pludseligt ikke som noget fra en så fjern fremtid.

Hvad end man er top-passioneret vinentusiast eller nybegynder i vinuniverset, er der ingen tvivl om, at muligheden for at sidde derhjemme med en nyindkøbt vin, tage VR brillen på for derefter at lære om vinen på en helt ny måde er spændende.

Som vinsælger, hvad end man arbejder i deciderede vinbutikker eller vinafdelinger i supermarkederne, så er den største lidenskab at sende forbrugeren ud ad døren med så meget viden og info som muligt om produktet. Det er den altafgørende faktor i forbindelsen mellem vinhandler og kunde.
At kunne tilbyde jer kunder de ekstra 10 procent, som kunne være at opleve den visuelle dimension fra producenten vil derfor være prikken over i’et.